Scroll Top
WhatsApp Image 2024-01-30 at 09.45.26

ISE 2024 – relacja SLX z największych targów AV

W piątek dobiegła końca jubileuszowa, dwudziesta edycja targów ISE – Integrated System Europe, której nowym domem od kilku lat jest Barcelona.

Tegoroczna edycja była absolutnie rekordowa, bo na największej dotąd powierzchni 82 000 mkw, w ośmiu halach wystawienniczych, swoje produkty pokazało aż 1349 wystawców. Bez wątpienia organizatorzy nie mogli też narzekać na frekwencję, która oscylowała wokół 74 tysięcy uczestników.

Według Mike’a Blackmann’a – prezesa ISE – tegoroczne targi były o 30% większe niż rok temu i o 15 % większe niż największa edycja w historii, która miała miejsce w 2019 roku. Już drugiego dnia (z czterech) ilośc uczestników przekroczyła łączną sumę z poprzedniego roku.

Wśród nich była 11 osobowa drużyna SLX, będąca częścią delegacji aliansu strategicznego PSNI Global Alliance, którego SLX jest członkiem. Dzięki temu kolejny raz na ISE byliśmy nie tylko w roli odbiorców ale również dostawcy zintegrowanych rozwiązań doradczych, projektowych, sprzedażowych, wdrożeniowych i serwisowych. Przez nasze stoisko przewinęło się wielu partnerów i gości, za co serdecznie dziękujemy.

Jakie były te targi , co przykuło naszą uwagę, z jakimi wracamy wnioskami ?

LED’Y SĄ WSZĘDZIE, są coraz lepsze i coraz bardziej dostępne.

Odwiedziliśmy stoiska chyba wszystkich wiodących producentów ekranów LED.

W hali numer 3 zachwycał kinetyczny LED LG, pomyślany jako rozwiązanie dla dużych centrów handlowych, lotnisk, prestiżowych eventów. Ekran o wymiarach 3,5 metra podstawy i aż 6,1 metra wysokości robił niesamowite wrażenie, bo elementy ekranu poruszały się synchronicznie w rytm wyświetlanego kontentu, co tylko dodawało głębi całej instalacji. Powodowało też niemałe korki zapraszając do największego stoiska tegorocznych targów o powierzchni aż 1728 metrów kwadratowych.

Do równie wielkiego centrum Samsung’a przez bramę LED zapraszał nowy model ekranu THE WALL sprytnie powiększony optycznie obudową z luster a doskonały kontent 3D w połączeniu z głębokim dźwiękiem działał jak magnes na odwiedzających.

Magnes tak dobry, że wielu nie zauważyło ciekawej nowości Samsunga czyli transparentnego ekranu MICROLED.

Stoiska takich marek jak Barco czy Sony wielu z nas traktowało jako punkt referencyjny dla jakości wyświetlania, kalibracji i spasowania instalacyjnego LED’ów. Jednak nasze największe uznanie dla dokładności instalacyjnej zdobył ekran na stoisku LANG-AG. Dla nas – jako integratora – poza samym produktem ogromne znaczenie ma aspekt instalacyjny bo praca dobrego instalatora AV jest jak sztuka.

 

W niemal każdym dużym stoisku z LED’ami znalazło się też miejsce na rozwiązania XR – eXtended Reality – do zastosowania w wirtualnych studiach nagrań. Swoje produkty w tej kategorii pokazali wszyscy duzi producenci. Świetnie prezentował się XR’owy ekran led na stoisku ABSEN, duże wrażenie robił  dedykowany produkt marki UNILUMIN.

Czy Xentender Reality (XR) / Virtual Production (VP) LED wyprze popularne niegdyś rozwiązania typu Green Screen / Chroma Key? Wiele na to wskazuje. “Zielone strefy” można było policzyć na palcach jednej ręki. Rozwiązania XR LED w dziesiątkach.

Z niespodziewanych ciekawostek, zaskoczył nas przeznaczony dla rynku edukacyjnego, wielodotykowy ekran LED typu ALL In ONE marki ABSEN Icon X. Ogromna (108”, 136”, 163”), tablica interaktywna z nakładką IR dała nam wyobrażenie o nowym modelu pracy w “szkole przyszłości”.

Podobnie rzecz się miała na stoisku marki Jupiter, gdzie testowaliśmy monitory w wersji bez dotyku i z dotykiem: Pana 105 | Jupiter, a potem spędziliśmy niemal godzinę oglądając ekrany 21×9, ekrany typu microled serii ZAVUS XP 0,7, procesory ścian i modułowe rozwiązania dla każdego typu zastosowań.

Wiele wskazuje na to, że w LED’ach powoli zbliżamy się do rozsądnych biznesowo granic pixel pitch. Odległość plamka do plamki wynosząca 0,7 -0,9-1,2 mm była najczęściej pojawiającą się matrycą wśród nowinek. Marka AOTO Electronics pokazała co prawda ekran LED o PP Micro 0,2mm ale tego typu rozwiązania są póki co adresowane do specjalistycznych zastosowań o bardzo dużym budżecie, gdzie konieczne jest gwarantowane ROI z codziennego korzystania z technologii.

Przy LED’ach nie sposób nie wspomnieć o nowym BUZZWORDZIE odmienianym przez wszystkie przypadki w co drugim stoisku tj. LED ALL IN ONE.

LED’y były trudne w instalacji … kiedyś … i wymagały doświadczonych instalatorów. Więc wymyślono system ALL IN ONE, który w zamyśle działa jak monitor LCD, z wejściem HDMI, wbudowanym procesorem i głośnikami a czasem nawet nakładką dotykową.

Zalety? Jest WIELKI, da się go transportować w częściach i łatwo składać z modułów, najczęściej zapewnia front service pojedynczych kaset pixeli i robi WOW. Jeśli się nie mylimy, w tym roku na stanowiskach marek Newline i Sony tego typu ekrany pojawiły się po raz pierwszy, wcześniej tego typu rozwiązania oferował na pczykład NEC czy Samsung, ale producentów na pewno jest znacznie więcej. Wszystko wskazuje na to, że w większych rozmiarach LEDy all in one wyprą ściany wideo, oferując tę samą łatwość instalacji, a znacznie lepszy efekt.

NOWINKI W WYŚWIETLANIU

 – coraz więcej zastosowań ekranów transparentnych. Technologia transparentnych ekranów OLED a teraz MICRO LED zyskuje na znaczeniu a producenci, którzy wyznaczają trendy, pokazują coraz to nowe i ciekawsze przypadki użycia. Luksusowy retail, showroom’y marek, rozwiązania rzeczywistości rozszerzonej – to obszary, które już dziś w szerokim zakresie mogą korzystać z ekranów transparentnych.

– E-PAPER w Digital Signage. To swojego rodzaju nowość, która pojawiła się w kilku miejscach. W czasach, gdy rozwiązania ekologiczne są ważne dla każdego klienta, zaczynają się pojawiać ekrany, które prądu wymagają wyłącznie podczas wgrywania treści a następnie przez długi czas, bez dodatkowego zasilania służą jako cyfrowy plakat, który łatwo można zaktualizować. Tę linię produktów z pewnością będziemy częściej widywać w kolejnych latach.

CLOUD SOFTWARE WSPIERANY PRZEZ AI

Choć dziś nie powinno to nikogo dziwić, nas jednak zaskoczył fakt, że o oprogramowaniu i wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w optymalizacji doświadczeń odbiorcy mówił w tym roku absolutnie każdy.

  • W świecie audio marka L-ACOUSTIC uchodzi od lat za wyznacznik najwyższej jakości. W tym roku poza wyjątkową jakością sprzętową w pierwszym rzędzie stawiano oprogramowanie do imersji dźwięku zastosowane we wzmacniaczach scenicznych i koncertowych marki. Oprogramowanie, wspierane przez AI dostarcza realizatorowi dźwięku oraz odbiorcy wrażenia nieporównywalne z dotychczas stosowanymi systemami.
  • Sprytne połączenie Hardware + Software pokazała po raz kolejny marka HOLOPLOT dając w strefie demo w Hali 8 namiastkę dźwięku immersyjnego, jakiego mogą doświadczać widzowie w słynnej The Sphere w Las Vegas. Tam bowiem system audio oparty jest między innymi właśnie o rozwiązania Holoplot. Matryca wielogłośnikowa HoloPlot X1 i oprogramowanie do cyfrowego formowania wiązek audio sprawiają, że w jednym pomieszczeniu z jednego zestawu audio można podzielić przestrzeń na różne wersje językowe i …. to naprawdę działa! Testowaliśmy na żywo spacerując po strefie i słuchając różnych wersji audio. Na podział stref wystarcza 50cm wolnej przestrzeni. W jednej sali kinowej film można odtwarzać po angielsku, chińsku i na przykład polsku jednocześnie, bez żadnych dodatkowych sprzętów. Magia fizyki dźwięku.

Więcej o projekcie Holoplot w The Sphere w filmie poniżej:

W świecie wideo konferencji – zachwycało nowe prototypowe oprogramowanie SMART SWITCHING dla kamery dookólnej LOGI SIGHT, które dynamicznie dobiera urządzenie kadrujące w zależności od tego czy użytkownik rozmowy ma twarz skierowaną w stronę rozmówcy w pomieszczeniu czy rozmówcy zdalnego na ekranie głównym. Dzięki algorytmom AI, w każdym spotkaniu mamy wrażenie jakby gdzieś obok siedział reżyser spotkania, który dobiera odpowiedni kadr z odpowiedniej kamery.

Wideo zza kulis można zobaczyć na linkedin laboratoriów LOGI https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7150218605639405568/

W świecie ekranów i systemów wideokonferencyjnych, wielokrotnie oglądaliśmy świetnie zestrojone pokoje typu Front Row z ogromnymi ekranami o proporcjach 21/9, pokazujące wszystkich uczestników spotkania wyciętych z tła, w naturalnej wielkości rozmówcy, tak by wirtualnie zbliżyć do siebie i traktować na równi tych w pomieszczeniu i poza nim. Ekrany 21:9 podobnie jak w poprzednich latach podziwialiśmy na stoiskach AVOCOR, JUPITER, ale tym razem znalazło się na nie miejsce także w Samsungu (105” 5K, interactive), iiYama (92”, 105” interactive), ViewSonic (105”, 5K, interactive) i wielu innych. Tylko czekać na kolejnych graczy, którzy wzorem Microsoft będą proponować interjefsy użytkownika przeznaczone dla tego typu ekranów.

W świecie dronów – bo w tym roku na ISE pojawiła się również strefa dronowa – AI wspiera samodzielne decyzje chmary dronów, tworzącej show, a oprogramowanie dla całego rozwiązania pokazała firma UViFly

W każdym ze światów AV – koniecznością jest dzisiaj zdalny monitoring i zarządzanie urządzeniami, które mogą zgłaszać swój status zarówno bezpośrednio do zespołów wsparcia po stronie klienta jak i do dostawcy zintegrowanych systemów – na przykład na potrzeby zdalnego serwisu w jak najkrótszym czasie. Takich rozwiązań, dopasowanych do naszych potrzeb znaleźliśmy wiele dla każdego typu klienta.

Yellink zaprezentował całą linię produktów dla rozwiązań MTR wspólnie z Microsoftem dla wsparcia rozwiązań AI w Teams w tym IntelliFrame.

Każda z firm ProAv staje się dzisiaj przynajmniej w części firmą software’ową.

W aspekcie Unified Collaboration działo się zadziwiająco mało – w zakresie nowych premier produktowych

Ciekawą i bardzo atrakcyjną funkcjonalnie premierą jest Barco ClickShare Bar w wersji Core i Pro.

Dotychczas rozwiązanie ClickShare kojarzone było z bezprzewodową transmisją prezentacji lub wideokonferencji, z możliwością zwrotnego przesyłania dostępu do peryferiów zamontowanych w sali konferencyjnej.

Nowe systemy Barco ClickShare Bar będą zdobywać rynek dzięki posiadaniu peryferiów w sobie. Bo nowy CS Bar to w pełni samodzielne rozwiązanie wideokonferencyjne z dobrze znanym rozwiązaniem do transmisji bez kabla.

W Lenovo pojawił się ThinkSmart Bar 180 stworzony we współpracy z Jabra na podstawie Panacasta 50. Pod parasolem Lenovo urządzenie zyskuje pełne wsparcie klasy enterprise Lenovo + zapewnia wsparcie dla funkcji Windows Autopilot i funkcje AI.

W poly HP  – mimo braku premier sprzętowych, było tłoczno jak zawsze. A to z powodu połączonych sił HP i Poly – bo to pierwsze w pełni wspólne stoisko po akwizycji Poly przez HP. I było to w tym roku widać. Główny przekaz marki to teraz End to End Room Solution  – dzięki peryferiom Poly oraz mocy obliczeniowej i wsparciu HP. Ponownie uwagę przyciągało oprogramowanie i zaprzęgnięcie do pracy systemów AI na przykładzie Poly X52

Jabra skupiła się na oprogramowaniu Jabra+ do zarządzania urządzeniami w pomieszczeniach i samymi pomieszczeniami. Pokazano też różnice między Jabra Panacast 50 i Jabra VBS 50. Pierwsze rozwiązanie to znany już videobar z trzema obiektywami i polem widzenia 180stopni, pracujący w trybie peryferium USB. Z kolei VBS 50 to nieco większy produkt z wbudowanym rozwiązaniem MTR / Zoom Room bazujący na platformie Android i będący samodzielną jednostką wideokonferencyjną.

Logitech podkreślał swoje inwestycje w ekologię i stosowanie w produkcji recyrkulowanego plastiku

 

AUDIO w VC

Shure, z którego mikrofonów korzystamy najczęściej, pokazał dwa nowe produkty dla naszego sektora. Linia sufitowych matryc mikrofonowych MXA wzbogaciła się o model MXA 901 przeznaczony do sal, w których potrzebne jest perfekcyjne pokrycie wiązki mikrofonowej na powierzchni do 6 metrów kwadratowych.

Z kolei mobilne rozwiązania bezprzewodowe od tego roku wpierać będzie najnowsza rodzina mikronów pracujących w standardzie DECT, czyli MXW Next 2.

I tu mamy do czynienia z rewolucyjnym rozwiązaniem. W stacji bazowej urządzenia, które obsłuży 2 mikrofony, znalazł się wbudowany procesor DSP, ładowarka, łączność Bluetooth, wyjście Dante do połączenia głośników i zgodnych z protokołem urządzeń audio, analogowe wyjście audio oraz interfejs USB. Nic dziwnego, że w swojej kategorii ten produkt zdobył nagrodę BestOfShow.

 

BIAMP pokazał wzmacniacze z wbudowanymi procesorami audio, poszerzył paletę urządzeń certyfikowanych dla ZOOM i TEAMS i po raz pierwszy pokazał EVOKO jako część własnego stoiska  – po zakupie szwedzkiej marki kilka miesięcy temu.

Ciągle jeszcze pierwsza myśl na hasło Biamp to audio, ale za rok umieszczenie marki tylko w tej kategorii będzie już sporym niedopatrzeniem.

 

Nowe KAMERY z szerokim polem widzenia

NEAT CENTER – to kamera 360”, która rozszerza pole widzenia i słyszenia dla systemów Neat Bar oraz Neat Bar pro. Zestaw wyposażony jest w mikrofony dookólne, 3 obiektywy szerokokątne i nowe oprogramowanie wspierane przez AI dla dynamicznej kompozycji obrazu i sterowania wiązkami audio.

Ciekawostką w tym rozwiązaniu jest fakt, że przewidziano możliwość montażu w sposób zwieszany z sufitu nad stołem lub centralny montaż na stole.

Yealink SmartVision 60 to inteligentna kamera do wideokonferencji, która oferuje 360° pokrycie i perspektywę z centrum stołu. Urządzenie to ma kompaktowy i elegancki design, a także zawiera funkcje zasilane przez sztuczną inteligencję (wykorzystując Microsoft Copilot i technologię Multi-stream Intelliframe). Kamera 10K: dostarcza imponujące obrazy z dużą ilością szczegółów. Wyposażona w rozpoznawanie głosu i twarzy, automatyczną transkrypcję mowy na tekst z identyfikacją mówców oraz integrację z MS Cortana.

PRZENIKJĄCE SIĘ ŚWIATY

  • Znakiem czasów i zmian naszej branży jest także przenikanie się świata zintegrowanych rozwiązań PRO AV dla rezydencji, biur i przestrzeni konferencyjnych ze światem telewizji, produkcji kontentu, eventów. W tym roku było to widać szczególnie istotnie w halach 1 i 4, w których wystawiali się producenci i dostawcy rozwiązań scenicznych oraz produkcji i dystrybucji kontentu.
  • W tym roku wyraźnie było widać, że dotąd telewizyjny standard IPMX staje się językiem tak samo powszechnym w proAV jak protokoły HDBaseT, NVX czy DANTE w audio lub DMX i DALI w oświetleniu.

 

  • IP SECURITY & CONTROLL – to wielki, nowy obszar zainteresowań naszej branży i zainteresowań klientów naszą branżą. Korporacyjne systemy kontroli dostępu, centra kontroli i zarządzania miastem, rozwiązania dla policji, wojska, straży pożarnej, elementy infrastruktury krytycznej – stają się nowymi obszarami rynku dla integratorów ProAV

SECRET ROOM(s) 

Niemal każdy z dużych producentów w trakcie ISE przewidział również przestrzeń dla swoich kluczowych partnerów na pokazanie pomysłów i rozwiązań przyszłości, prototypowych produktów nad którymi pracuje i ktorych premiery przewidziane są na kolejne miesiące i lata. To bez wątpienia idealne miejsce na pogłębioną dyskusję o możliwościach, przypadkach użycia i oczekiwaniach klientów oraz ich użytkowników końcowych. W żadnym innym wydarzeniu na świecie nie spotyka się bowiem aż tylu producentów, integratorów i klientów jednocześnie.

INTEGRACJA AV

Warstwa integracyjna i to , co przykuło naszą uwagę w tym względzie, pozostanie naszym strzeżonym Know-How przeznaczonym tylko dla naszych klientów. Jak co roku był to najważniejszy obszar naszych zainteresowań. Dbałość o to by wszystkie urządzenia były dobrze połączone, oprogramowane i zintegrowane to nasz największy konik. Nowości zdecydowanie nie zabrakło i w tym roku.

 

Jak widać, ISE to dziś wydarzenie tak ogromne i przestronne, że o każdej edycji można by napisać książkę. W najbliższych tygodniach będziemy wewnętrznie podsumowywać i dzielić się wrażeniami, nowymi kontaktami i pomysłami na rozwiązania AV dla naszych Klientów i ich użytkowników.

 

Jeśli masz pytania dotyczące nowinek rynkowych, lub pomysł jak zastosować je w Twoim projekcie, napisz do nas. Chętnie spotkamy się by na gorąco podzielić się naszymi wrażeniami i przykładami nowych zastosowań AV.

Autorzy podsumowania:

Elżbieta Labocha, AV Systems Specialist, elzbieta.labocha@slx.pl

Marcin Lewandowski,  AV Systems Designer, marcin.lewandowski@slx.pl

Radosław Brzuska,  Commercial Manager, radoslaw.brzuska@slx.pl